Vær sød at ligge en kommentar - hvad var det der gjorde i kiggede forbi??

torsdag den 16. maj 2013

Transplantation

Nå så prøver jeg at tage hul på en beskrivelse af de sidste par dage! 
Tirsdag d. 14 maj fik jeg en nyrer af min far på ouh. 
Vi blev vækket på hver vores stue kl ca 6 om morgenen (man ligger ikke sammen, bla for at vi ikke skal overføre hinandens bekymringer og smerter til hinanden) 
Kl 6 fik vi vores morgen medicin men ellers skulle vi være fastende. 
Min far skulle op i bad og barberes hvor han skulle opereres inden han blev kørt afsted til operations stuen kl ca 8. Min mor, lillebror og min mand nåede lige at sige Hej til ham inden han blev kørt ned.
Jeg gik i bad, da han var kørt afsted og så skulle jeg også barbere mig lidt. Derefter begyndte de med noget immundæmpende medicin som skulle kører igennem en venflon indtil jeg skulle opereres. Behandlingen fik jeg også om mandage til kl 3 om natten (8 timer i alt kørte den) De første par timer sidder der en sygeplejerske vagt og tjekker at man kan tåle det - det har jeg heldigvis godt kunne.
Planen var, at ca omkring kl 10 skulle jeg nok køres til operations stuen.. Men det trak ud og kl blev 11 og kl blev faktisk 12 inden der blev sagt at de var klar til at modtage mig!! Det var nogle meget nervepirrende timer, hvor man tænker på alt hvad der kunne være til grund for, at vi blev så forsinket!! Tænk hvis der var komplikationer og det hele endte med at blive aflyst!! Planen var, at min far skulle lukkes op først med et snit foran og ved to huller oppe på maven. Igennem hullerne kan man via en kikkert tage nyren ud af hullet nederst på maven! Alt gøres klar og når jeg så ligger åben på en anden stue tager de først nyren ud af ham og flytter den direkte over i mig!!
Grunden til forsinkelsen fandt vi ud af senere var, at de havde svært ved at få nyren fri af ham og de var meget tæt på at åbne ham helt op med et snit fra ryg til maven. Dette er et større indgreb og kræver længere tid at komme sig efter!
Heldigvis lykkedes det til sidst og nyren blev fjernet ved en kikkertsundersøgelse!
Jeg blev kørt ned ca til middag og min mor, lillebror og mand fulgte med ned til udenfor operationsstuen, hvor vi sagde farvel! Indtil da havde jeg nok lukket lidt af og været rimelig fattet. Da jeg kom ind på den sterile stue og de kittelklædte mennesker blev det hele meget alvorligt og så kom tårerne!! Hurtig fik de givet morfin i venflon og givet mig en maske og før jeg viste af det sov jeg!! Operationen gik ok, mens jeg sov blev nyren sat ind, der blev lagt et karterer til urin, der var lagt et venflon mere, der var lagt et drænkateter ved siden af den nye nyrer, til at dræne overskydende blod væk, derudover var der lagt et CVK kateter på siden af halsen, som skal bruges til medicin, blodprøver, og diverse behandlinger.
Min far fik også lagt et kateter til urin!


Billedet viser mit CVK kateter!!

Min far kom til opvågning omkring kl 15.00 og jeg kl ca 19.00.
Min far var tilbage på afdeling igen ca kl 19.00 og jeg et par timer senere!!
Inden jeg kom op fik jeg scannet den nye nyre for at tjekke der ikke var umiddelbare indre blødninger.
Da jeg kom op havde jeg det SKIDT!! Var fuldstændig fyldt op med medicin og morfin og så træt, at jeg nærmest lå med lukkede øjne hele tiden!!

Allerede mandag aften var min far oppe at stå og de ville også gerne have mig op, men det droppede vi, da jeg havde så ondt!
Natten forløb ok.. Jeg blev konstant tjekket og fik givet medicin.

Onsdag kom min far op igen et par gange, og alt så ok ud.. Han havde selvfølgelig ondt, men de kunne holde det stabilt med smertestillende. Han havde lidt feber, som de mener er kommet af, at de måtte rode så længe med ham. Det får han antibiotika for i venflon.

Natten til onsdag havde jeg nogle rystelser/ kramper i ben og mave, som kun gjorde mine smerter værrer! Onsdag formiddag fik jeg igen scannet min nyre og her så alt ok ud. Blodprøverne viste at min blodprocent var meget lav, hvilket ikke var så godt og blodprøverne viste jeg var lav på noget andet jeg lige kan huske hvad hed, men det kunne være skyld i mine rystelser/kramper. 
Det gode resultat var, at det tal man måler når man er nyresyg og som hedder cretanin var faldet allerede dagen efter. Normalt ligger det på 60-100 ved normale nyrer. Jeg startede på over 600 og nu var det faldet til 400!!
Når man har haft et rør i halsen til operation og når man har fået ilt i næsen kan ens hals og små hår i halsen godt blive irriteret så min far skulle drikke sterilt vand den første dag og jeg skal det i tre dage, da jeg får alt det immundæmpende medicin.


Billedet er af mit vand!!

Derudover skal jeg engang imellem trække vejret i noget de kalder en fløjte, som skal hjælpe på jeg ikke hoster for meget, hvilket selv sagt ikke er rart med et stort sår på maven! Og derudover skulle det hjælpe mod lunge betændelse.


Når man lige bliver transplanteres skal nyren renses godt igennem og derfor skal der løbe væske igennem CVK hele tiden, som løber igennem nyren og som til sidst løber ud af urin kateteret. Min seng står derfor på vægte så de hele tiden har styr på hvor meget der løber ind i en og ud!!


Billedet viser bordet hvor vægten aflæses!

De sidste par dage er der lige kommet 10 kilo ekstra vægt på mig og det kan mærkes i ledder, ben og fødder!
Idag torsdag har jeg ikke fået så meget væske og vægten skulle nu gerne falde lidt igen!

Nå men mig vil de også gerne have op onsdag formiddag!! Og av for pokker det gjorde ondt!! Jeg klamrede mig til min fysioterapeut og græd... Forstil dig hvor nemt det er for dig, lige at trække dig baglæns i sengen for at ligge godt eller når man sætter sig det sidste stykke ned i stolen!! Det kan man ikke bare her...
Det endte med at jeg måtte have mere smertestillende og så gik det lidt bedre anden og trejde gang onsdag.. Dog var det kun lige ud af sengen og over i en stol lige ved siden af sengen!!
Hele dagen lang blev der givet medicin og lavet undersøgelse og sovet ind imellem!!

Idag torsdag.. Har min far fået gang i maven - den går helt i stå når man har været bedøvet. Derefter kunne han komme af med sit kateter og han har været ude at gå nogle ture i det fri:-)
Han har stadig feber og hans nyretal har været forhøjet - hvilket man ofte ser indtil nyren finder ud af , at den skal arbejde for to. Men han havde det godt og da de godt kunne bruge hans seng til en anden har han i aften fået lov til at tage hjem. Han skal så komme herind imorgen kl 8 igen, så de kan holde øje med ham!!
Det var han meget glad for;-)

Jeg startede torsdag med en nedtur igen.. Det hele er ved at gå op for mig og jeg havde bare ondt igen!! Nu har de prøvet at give mig noget andet smertestillende medicin og vil se om det virker bedre på mig. Derudover får jeg i løbet af dagen flere forskellige opløselige medikamenter med diverse klamme smage og små bøtter fyldt af piller og der bliver sprøjtet en masse ind i mit CVK!! Jeg er så TRÆT af medicin og fik kvalme af det imorges så det måtte jeg jo også lige have lidt for!!
Jeg blev vækket kl 6 til diverse blodprøver, skulle have lavet en scanning med kontrast stof kl 7, spise morgenmad og tage diverse piller og drinks derefter, snakke med læge på stuegang, vaskes i sengen af sygeplejerske, måles blodtryk, blodsukker, få vasket sår, skiftet forbindinger og sidst men ikke mindst så var tid til igen at komme op at gå ( hvilket igen gik lidt bedre). Og så var der sørme frokost og tid til endnu flere piller.. Jeg var grædefærdig og SÅ træt.
De kunne godt mærke, at nu skulle der ro på og jeg fik lov at sove et par timer, dog lige afbrudt af en af dem der var med til at operere, som lige skulle trykke mig på maven og fortælle, at der ved operationen var gået lidt hul i min bughule, hvilket der godt kunne ske!! Alt mente han dog var ok, men at de lige skulle tage nogle specielle blodprøver og teste om der var noget betændelse i kroppen!!

Nå men efter næsten at have sovet uafbrudt i nogle timer og vi havde fået rimeligt styr på det smertestillende medicin skulle jeg op og gå igen og denne gang kom jeg ud til gangen og tilbage i min stol hvor jeg sad lidt!! Succes :-)

Her til aften fik jeg endelig gang i min mave og har været på wc og det har også hjulpet på min trykken i maven - og det bedste er, at jeg næsten selv kom ud og ind af min seng!!
Det sidste gode resultat idag er mine cretanin tal er faldet over alt forventning. Nu er jeg nede på 112!!! Næsten en normal nyre og min fars tal var også faldet lidt igen!!
Så indtil videre går tingene som de skal - det har ikke været nemt og man har stadig svært ved at tro på at alt er ok - der kan stadig ske pludselige ændringer - men det gør det jo ikke!!
Det var lige en kort oprids over de sidste par dage.. Der er sikkert meget mere at fortælle, men så kommer det senere;-)

 Lige til sidst et billede af de skønne støtte strømper vi begge skal have på, da vi jo er en del sengeliggende og derved har risiko for blodpropper!!
De går helt nede fra tæerne og op til lårene;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det ville være skønt med en kommentar:-)