Vær sød at ligge en kommentar - hvad var det der gjorde i kiggede forbi??

søndag den 19. maj 2013

At overskride sine grænser

Når man er syg og har det rigtig dårligt, er der utroligt mange ting, som man normalt tager som en selvfølge og selv klare så let som ingen ting, som man nu ikke kan eller magter - og det er her man virkelig kommer til at få et andet forhold til sin krop og sine grænser!!
De første mange dage efter operationen kunne jeg intet og var koblet til en masse maskiner!! Det betød også at de helt almindelige ting, som at vaske dig selv ikke var muligt - derfor måtte jeg sidde i en stol og blive vasket de mest intime steder af en sygeplejerske!! Fik også redt mit hår for første gang siden jeg var barn!! 
Jeg måtte have hjælp til at skifte bluse og underbukser og jeg måtte have hjælp til at tage min temperatur analt!!
De tager det meget stille og roligt - for dem er det hverdag, men det er det ikke for mig!!
Grænsen for ens egen hygiejne bliver også rykket - jeg har endnu ikke været rigtig i bad og fået vasket hår!
Det ville ellers aldrig være sket - men det er først nu at det er ved at være muligt og i skal vide jeg glæder mig til et bad, men jeg har stadig en slange ud af maven til et  dropstativ og jeg kan ikke lige overskue at se min krop med alle de ar og forbindinger olign endnu!!
Jeg skal lige samle mod og energi til det!!

Efter at ens mave har været gået i stå efter operationen har man meget dårlig mave, og har ikke helt styr på hvornår man skal på wc! Og man løber jo ikke lige derud når man er trængende!
Heldigvis er det ikke gået galt endnu, men jeg har luftet min bekymring og de har beroliget mig med, at det er de også vant til!!

Derudover er der jo også det med, at man jo derhjemme når man er syg gerne vil være alene og passer sig selv i sin seng!! Her deler man stue med andre og når man vågner er der en masse ting der skal klares inden man kan stå ud af sengen!
Den ene morgen havde jeg kun LIGE åbnet øjnene, da sygeplejersken kom ind og sagde " nå du er vågen, så kan vi lige fjerne dit urin kateter!!" Godmorgen så er dagen da igang;-)!!

Og så er der jo lige det smarte sygehustøj!! Den der har designet det skulle fyres!! Enten er det for kort, for stort, uformeligt, for varmt og bare ikke klædeligt.. Underbukserne er en historie helt for sig selv!!
Men igen grænserne rykkes og jeg vandrer ned af gangen i lange hvide støttestrømper, for store underbukser (for de ikke skal klemme på sårene) og en stor hvid hospital skjorte!! For pokker et syn... Og så en gang fedtet hår, ingen makeup og en del ekstra kilo på kroppen.. Ja ja man er lækker;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det ville være skønt med en kommentar:-)