Vær sød at ligge en kommentar - hvad var det der gjorde i kiggede forbi??

mandag den 15. april 2013

Nyreforeningen

Kender i nyreforeningen?? Jeg så folderne ligge rundt omkring på afdelingerne, da jeg første gang blev syg. Men jeg må sige, at det ikke umiddelbart var noget jeg overvejede at jeg skulle melde mig ind i - ja de sagde jeg var kronisk nyresyg... Men derfor var det vel ikke så slemt at jeg skulle melde mig ind i en forening!!
Ja sådan tror jeg det var jeg tænkte!!
Jeg viste jo godt det hele var noget møj, men alligevel gik det ikke rigtig op for mig.
Min læge sagde en af de første gange vi snakkede sammen, at jeg jo havde denne her sygdom og det var jo noget virkelig skidt. To brækkede ben, var jo noget man kunne se og forholde sig til og ja kræft det er der jo en stor forståelse og fokus på i samfundet og efterhånden er der så mange gode behandlingsmetoder... En kronisk nyresygdom kan jo ikke behandles og det er svære for andre at forholde sig til, at man er træt og sover meget af tiden væk!! Heldigvis er der efterhånden mange gode behandlinger og det helt fantastiske er jo, at man kan transplantere en nyrer!! Men der er jo lige det med at skaffe en donor og det med at sådan en nyrer ikke holder evigt. Meget at det jeg er gået igennem skal jeg måske igennem igen om nogle år - alt efter hvor godt min nye nyrer kommer til at virke. Som han sagde så " kommer du altid til at være tilknyttet et sygehus - resten af dit liv!!"
Jeg hørte hvad han sagde men .. Jeg var ikke klar til at indse han havde ret.
Mit første skridt til erkendelse kom efter jeg nogle gange havde siddet og snakket med en fyr i venteværelset på ouh. Han fortalte om hans oplevelser og at han først havde erkendt han var nyresyg, da han meldte sig ind i nyreforeningen. Jeg tænkte et stykke tid over hvad han sagde og en dag så gjorde jeg det. Jeg meldte mig ind og begyndte at erkende, at det her var en del af mit nye liv.
I nyreforeningen får man et blad engang imellem med forskelligt information om nyresygdomme, dialyseformer, lægeberetninger, tilbud om rejser for nyresyge osv osv. Derudover får man også engang imellem en folder med lokale nyheder med information om foredrag o.lign. Jeg har fået det ud af det, at jeg har hørt at andre, som har været lignende ting igennem har klaret det godt og jeg har fået svar på nogle af de tanker man kan gå og have.
Derudover er der tilknyttet en sagsbehandler, som bare kan ringe til hvis du har spørgsmål. Jeg er bl.a. blevet informeret om, at der er nogle penge man kan få udbetalt som engangsbeløb når man er kristisk syg, at jeg kan betale mindre til min fagforening når man er sygemeldt osv osv. De kan guide dig og forstå din situation!
Jeg mener jeg betaler 200 kr om året og det er virkeligt godt givet ud og går til et godt formål. Pårørende og andre må jo også gerne være medlem. Der er også artikler som kan være gode at læse for dem.

2 kommentarer:

  1. Kære Sanne,

    Faktisk at læse din blog! Du virker som en der heldigvis stadig har mod på livet. Og kan være god inspiration for andre nyresyge. Dit forløb minder desværre skræmmende meget om min kærestes, dog er han en mand ;). Men i er begge seje, når i først har erkendt i er syge. Dine tanker er rare at læse, og noget man kan virkelig kan forholde sig til. Selvom jeg er pårørende, så deler jeg mange af de tanker du har haft. Min kæreste skal gerne transplanteres d.7. maj på OUH, og det bliver også hans far der skal afgive en nyre. Jeg håber at din operation vil gå godt, og jeg håber du vil kunne mærke en tydelig forbedring når du er på benene igen! Al held og lykke til dig og din familie i fremtiden. Kh Nanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind for din kommentar - så glad for at det er noget der kan bruges:-) held og lykke til din mand.. Det kan være vores veje krydser hinanden på afdelingen:-)

      Slet

Det ville være skønt med en kommentar:-)