Vær sød at ligge en kommentar - hvad var det der gjorde i kiggede forbi??

fredag den 22. marts 2013

P-dialyse

På nedenstående billede kan i se min maskine opstilling. Det fylder lidt og kønt er det jo ikke at have stående ved siden af sin seng, men det virker:-)
Man får maskinen og et bord med fra sygehuset. Jeg har dog valgt at købe et køkkenbord fra IKEA, som ikke fylder så meget og er lidt pænere at se på. Øverst står maskinen, som foroven har en varmeplade. Der ligger den ene pose dialysevæske. Nedenunder ligger den anden pose. Først bliver den øverste pose tømt og væsken fra den nederst føres op og bliver også varmet op inden det kommer ind i bughulen. Det er for, at væsken får næsten krops temperatur og man ikke vil komme til at fryse. Dunken på gulvet er til alt væsken, som bliver ført derned i, når det har været i bughulen. Væsken kan næste dag hældes i toilettet.
Det andet billede viser hvad man skal have plads til af væsker. Man får varer hver 14 dag fra BAXTER, som jeg bestiller via mail. De leverer hele vejen ind til hvor du vil have det stående. Hvis man skal på ferie leverer de også til andre adresser. Bl.a var vi i Kbh i min venindes lejlighed, her leverede de bare de varer jeg skulle bruge derover og så havde jeg min maskine med hjemmefra, som har sin egen trolley at rejse i:-)
Derudover får man betalt en ekstra skraldespand, hvor de tomme poser og lign. kan komme i. Papkasserne tager BAXTER gerne med, hvis man har brug for det.




Jeg har ikke haft de store problemer med min dialyse. Jeg har en gang oplevet, at maskinen meldte en fejl (den bippper og skriver en kode) Da der kunne være en risiko for, at der kunne være kommet urenheder i bughulen, skulle jeg have sprøjtet antibiotika ind via dialyseslangen og ind i bughulen, så jeg ikke fik bughindebetændelse. Derudover oplever jeg jævnligt, at den bipper hvis jeg ligger på slangen og den ikke kan lukke væske ind eller ud. Dette kan være utroligt irriterende, dog har jeg efter et par måneder fundet ud af, at hvis jeg sover på den ene side har den nemmere ved ikke at bippe. Det er selv sagt en lidt træls måde at sove på, og oveni at være træt som nyresyg, bliver man ikke mere frisk af, at nogle gange blive vækket flere gange om natten. Men jeg bliver nød til, at huske, at det dog hjælper mig til at have det bedre.

4 kommentarer:

  1. Jeg kiggede forbi, da min mand skal til at vælge dialyse form.
    Er det kun om natten, at du er i den maskine?

    Venlig hilsen
    Aase Willadsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Jeg har svaret dig, men fik ikke linket mit svar til dit spørgsmål. Se mit svar til dig under indlægget, hvor du skrev til mig. Mvh Sanne

      Slet
  2. Hej Aase. Ked af, at høre at din mand er nyresyg. Det er et stort valg og vælge hvilken dialyseform der passer til en. Lægerne og sygeplejersken synes jeg var gode til at rådgive en. Jeg valgte p-dialyse fordi jeg bla kunne gøre det kun om natten. Jeg skulle gøre det ca 8 timer hver nat, hvilket bliver programmeret ind i det lille kort/chip der bliver lavet til en på sygehuset. Det kan være forskelligt fra person til person, hvor langt tid det foregår og hvor "stærk" en væske man kører med. Det har noget at gøre med hvor godt dialysen trækker væske/affaldsstoffer ud af kroppen. Man kan også vis p-dialyse gøre det om dagen, hvor man flere gange om dagen fylder dialysevæske ind i bughulen og går med det et par timer, så tømmer man det ud manuelt og fylder væske ind igen. Jeg skulle gøre det 4 gange om dagen. Det fungerede ikke for mig, eller det vil sige virkede, men jeg synes det var besværligt. Derfor blev det natmaskinen, hvor jeg jo alligevel skulle sove! Håber du kunne bruge mit svar ellers skriv bare igen. Jeg har skrevet flere indlæg om det at være i dialyse. Held og lykke. Kh Sanne

    SvarSlet
  3. Se bla. Også indlægget "nyreskole og dialyseovervejelser"

    SvarSlet

Det ville være skønt med en kommentar:-)