Vær sød at ligge en kommentar - hvad var det der gjorde i kiggede forbi??

søndag den 18. august 2013

Opskrift på brød med surdej


Efter at have bagt brød flere gange i løbet af sommeren med det surdej jeg fik af genboen - besluttede jeg mig for selv, at lave en surdej. Surdejen og opskriften jeg havde var sådan set ok, men den krævede en røremaskine for at få dejen luftig nok og så syntes jeg der var for mange processer!

Her kommer opskriften på det jeg bager nu, som er en blanding af flere opskrifter og som er nem og giver rigtige gode brød!!

Opskrift på surdej:

- 1 dl vand
- 1 dl mel (halv hvede/halv fuldkornshvede)

Blandes godt sammen og lad stå på køkkenbordet i 3-4 dage, hvor der røres i den hver dag. (læg et låg løst henover, for at holde fluer væk!)


Øverst: billede af surdej der ikke lige er rørt i - melet er faldet til bunden og væsken ligger øverst (helt almindeligt)
Nederst: surdej der er rørt i og klar til brug

Opskriften på brødet:

- 5,5 dl koldt vand
- 600 g hvedemel
-125 g fuldkornshvede mel
- Gær på størrelse med en halv hasselnød 
- 0,5 dl surdej
- 1,5 tsk salt

( man kan evt putte lidt andet mel i eller bytte lidt ud med kerner osv - prøv sig frem, men dejen skal være meget blød!)

Opløs gær og surdej i vand.
Tilsæt melet.
Røres sammen ske.


Lad dejen hvile 1 time i skålen med viskestykke over.
Tilsæt salt og rør rundt.
Smør en skål godt med olien og hæld dejen i.
Dæk skålen med husholdningsfilm.
Sæt skålen i køleskabet til næste dag.
Tag den ud når den har hævet til dobbelt størrelse.


Hæld dejen ud på et mel dækket bord (rigeligt) 
Fold dejen med dejskærer eller evt grill spartel! Husk godt med mel på spartel og finger!!


Lad dejen hæve på bordet mens ovnen varmes op.
Læg pizzasten i ovnen og tænd på 250gr.
Når ovnen er varm, foldes dejen igen og med spartlen skæres der stykker ud til boller, som lægges på bagepapir (ca. 12 stk) eller 2 runde brød.
(De runde brød kan i stedet for, at dejen hæver på bordet, puttes i hævekurv der er drysset med rigeligt mel. Når ovnen er varm hældes brødet ud af hævekurven og lægges på bagepapir.)


Bagetid:

Bollerne bages i ca 5 min ved 250 gr og derefter ca 12 min ved 235 gr.
Kernetemperaturen er ca. 99 gr (brug stegetermometer)

Brødet bages ved 250 gr i 10 min og derefter i ca 20-25 min ved 235 gr.
Kernetemperatur ca 99 gr.

Husk ovne er forskellige - så tjek selv løbende!!

Mens brødet er lidt lunt, puttes det i pose.

Opskrift på opfriskning af surdej:

1 dl gammel surdej
1 dl hvedemel
1 dl fuldkornshvede mel
2 dl vand

Røres godt sammen til der ikke er klumper i og stilles på køkkenbordet og er klar til evt brug igen 5-6 timer senere.
Ellers lad det stå på bordet og rør dagligt i det.
Kan godt bruges i en uge efter.


Ny surdej laves i pink skål og resten af den gamle surdej smides ud. (Eller gives til nye brødbagere! )


Surdej der lige er frisket op og sat til side med løst låg over.

Opfriskningen af surdejen gør jeg mens dejen hviler på 1.dagen inden salten kommes i!

Held og lykke og velbekomme:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det ville være skønt med en kommentar:-)